درباره ی اصول طراحی دکوراسیون اداری

طراحی اداری می تواند باعث ایجاد احساس خشم، آرامش و یا حتی هیجان در کارمندان شود. طراحی دکوراسیون اداری تنها زمانی نتیجه مطلوب خواهد داشت که طراح با روانشناسی رنگ، اصول محل قرارگیری مبلمان، کادر (دیوار)، ارگونومی و نورپردازی آشنایی داشته باشد. با توجه به همین موضوع بر آن شدیم در این مقاله به بررسی نکات مهم و تکنیک های کاربردی طراحی اداری بپردازیم با تهران دیزاین سنتر همراه باشید.


تکنیک های کاربردی برای طراحی اداری

با پیشرفت علم و تکنولوژی تکنیک های بسیار جدیدی به وجود آمده اند که می توانند در طراحی دکوارسیون اداری بسیار مفید باشند. در ادامه به معرفی چند تکنیک کاربردی برای طراحی دکوراسیون دفتر کار می پردازیم.

واقعیت مجازی: واقعیت مجازی برای معماران این امکان را فراهم می سازد تا قبل از پیاده سازی دکوراسیون به صورت واقعی، آن را به صورت مجازی روی محیط پیاده سازی کنند. تکنولوژی واقعیت مجازی دنیای دکوراسیون داخلی به شدت تحت تاثیر قرار داده است. همچنین مشتریان نیز این اجازه را خواهند داشت تا در مورد جزئیات دکوراسیون اظهار نظر کنند و بتوانند با دید بهتری برای تغییرات پیشنهاد بدهند.

داده کاوی: داده کاوی به معنای استخراج اطلاعات و روابط بین داده های موجود است که کاربردهای بسیار زیادی دارد. یکی از مهم ترین کاربردهای داده کاوی در معماری است. با استفاده از الگوریتم های هوشمند و تکنیک های مختلف داده کاوی می توان فضای داخلی دفترکار را ارزیابی کرد و یک طرح مشخص برای افزایش بهره وری در صرفه جویی در هزینه ها ارائه دهد. داده کاوی در معماری اگر چه یک مفهوم نسبتا جدید است، اما در حال حاضر شرکت های بزرگ معماری از این تکنیک برای طراحی دکوراسیون اداری، مسکونی، تجاری و... بهره می گیرند.

 



نکات مهم در طراحی دکوراسیون دفتر کار

همان طور که قبلا اشاره کردیم طراحی اصولی دکوراسیون دفترکار موجب بهبود بخشیدن عملکرد فیزیکی و روانی فضا می شود. برخی از موارد مهم که در طراحی دکوراسیون دفتر کار باید به آن ها دقت کرد، عبارتند از:


نورپردازی محیط کار

یکی از نکات بسیار مهمی که باید در طراحی دکوراسیون دفتر کار در نظر گرفته شود، نورپردازی است. تحقیقات انجام شده نشان داده است که کمبود نور در محیط کار عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارد.  در صورتی که محیط از روشنایی استاندارد بهره مند نباشد خستگی چشم، سر درد، بی خوابی و نقص بینایی را در کارکنان به همراه خواهد داشت.

منابع نور به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند. در صورتی که فضای مناسب جهت تامین نور طبیعی در دفتر کار تعبیه نشده است، باید تامین نور توسط منابع نور مصنوعی انجام شود. توزیع نورهای طبیعی و مصنوعی مطابق با علم ارگونومی نه تنها بازدهی کارمندان را افزایش می دهد، بلکه به جذابیت محیط و زیبایی آن می افزاید.


رنگ محیط کار

تاثیرات رنگ در محیط کار به حدی زیاد است که نباید به هیچ عنوان در طراحی اداری از آن غافل شد. رنگ  یک تجربه بصری است که تاثیر روانشناسی بسیاری بر روی کارمندان می گذارد.  در دکوراسیون دفترکار از طیف های رنگ گرم و سرد می  توان استفاده کرد، اما آن چه که حائز اهمیت است، این است که یک تعادل بهینه بین رنگ ها وجود داشته باشد.

رنگ های گرم مانند قرمز و نارنجی در محیط کار باعث تحریک می شوند و برای افزایش انرژی استفاده می شوند. البته طراحان حرفه ای توصیه می کنند که از یک تن رنگ دیگر برای افزودن عمق به فضا در کنار رنگ های گرم استفاده شود. رنگ های سرد مانند آبی و سبز از رنگ های بسیار معمول در دفتر کار هستند. رنگ های سرد به عنوان رنگ های پایدار شناخته می شوند و تفکر و خلاقیت را افزایش می دهند. از رنگ های خنثی هم می توان برای تعریف رنگ های دیگر استفاده کرد.


چیدمان مبلمان

چیدمان وسایل و مبلمان در طراحی اداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یکی از فاکتورهای موثر در چیدمان مبلمان اداری توجه به عملکرد فضا است. شناخت ویژگی های محیط و بررسی شرایط موجود باعث خواهد شد تا بهترین چیدمان برای دفتر کار انتخاب شود. در حالت کلی می توان گفت:

- مبلمان باید به نحوی چیده شوند که کارمندان بتوانند با یکدیگر به راحتی ارتباط داشته باشند.

- برای فضاهای اداری کوچک نباید مبلمان بزرگ انتخاب شود.

- به منظور صرفه جویی در فضا می توان از مبلمان چند منظوره استفاده کرد.

- بهتر است از وسایل غیر ضروری در دکوراسیون دفترکار استفاده نشود.

- چیدمان تجهیزات و مبلمان هر اتاق باید متناسب با کاربری اتاق باشد.

- مبلمان اداری باید هماهنگ با سایر عناصر دکوراسیون دفترکار باشد.

- استفاده از فایل ها و کتابخانه ها می تواند از بهم ریختگی فضای اداری جلوگیری کند.

- از شلف و طبقات دیواری می توان برای قرار دادن مدارک و برخی از اشیا تزئینی استفاده کرد.

 



ویژگی های بهترین طراحی اداری

طراحی دکوراسیون دفترکار دارای قواعد و ضوابط مشخصی است که رعایت کردن آن ها منجر به ایجاد یک فضای خلاقانه برای کارمندان می شود. برخی از ویژگی های بهترین طراحی اداری عبارتند از:

- متریال مناسب با نوع فعالیت مجموعه برای طراحی دفتر کار انتخاب شود.

- در صورت لزوم متریال های مختلف مانند چوب و شیشه  با یکدیگر ترکیب شود.

- تمام بخش های اداری از نور مناسب برخوردار باشند.

- از فضا در طراحی اداری حداکثر استفاده شود.

- از رنگ ها به صورت هدفمند در دکوراسیون دفترکار استفاده شود.

- از اکسسوری هایی در طراحی داخلی دفتر کار استفاده شود که نماد فعالیت مجموعه باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد